DECRET 206/1990, de 30 de julio, sobre la inspección de disciplina de mercado y consumo

La disposició final única de la Llei 1/1990, de 8 de gener, sobre disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris, ordena al Govern de la Generalitat aprovar les  disposicions reglamentàries necessàries per al seu desplegament.

A aquests efectes es procedeix ara a concretar les funcions inspectores establint les accions pròpies de la inspecció, com també el procediment per dur-les a terme, amb l'objectiu de comprovar, investigar i controlar l'adequació a la normativa vigent dels productes o serveis posats a disposició del mercat.

Atès el que disposa la Llei 3/1982, de 25 de març, del Parlament, del president i del Consell Executiu de la Generalitat de Catalunya;

Atès el que estableixen les disposicions vigents, a proposta del conseller de Comerç, Consum i Turisme, i d'acord amb el Consell Executiu,

Decreto:
Article 1

La inspecció de disciplina del mercat i consum correspon al Departament de Comerç, Consum i Turisme, que en els termes que preveu la Llei 1/1990, de 8 de gener, de disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris, té com a objectiu comprovar, investigar i controlar l'adequació dels productes, mercaderies i serveis a la normativa vigent amb la finalitat que en les relacions entre l'oferta i la demanda es respectin les disposicions sobre ordenació del mercat i defensa dels drets i interessos dels consumidors i dels usuaris.

Article 2

En el marc de competències del Departament de Comerç, Consum i Turisme, correspon a la inspecció de disciplina del mercat i consum:

a) Controlar el compliment de les disposicions vigents en les matèries pròpies de la disciplina del mercat i de defensa dels consumidors.
b) Controlar l'adequació a la normativa vigent de les instal·lacions dels establiments i serveis objecte de la Llei 1/1990.
c) Investigar les infraccions amb la finalitat de comprovar-ne l'abast, les causes i les responsabilitats  dels presumptes autors.
d) Emetre els informes corresponents relatius a les seves actuacions que sol·licitin   els òrgans de l'Administració,  per tal d'acompanyar  les actes i diligències practicades.
e) Informar i assessorar els agents econòmics del mercat amb vista a un millor compliment de la normativa objecte de la inspecció que els pugui afectar.
f) Aquelles funcions que en relació amb la disciplina del mercat i la defensa dels consumidors i usuaris li encomanin els òrgans competents del Departament de Comerç, Consum i Turisme.

Article 3

Les actuacions de control i investigació de la inspecció poden iniciar-se per:

a) Ordre superior.
b) Iniciativa pròpia derivada d'una actuació prèvia ordenada per l'òrgan superior o bé quan s'observi, per part del funcionari que exerceixi les funcions inspectores, qualsevol incompliment flagrant en les matèries a què es refereix l'article 1 d'aquest Decret.
c) Denúncia pública o de part.
d) En el transcurs de campanyes  o actuacions programades per a l'orientació i el control del mercat o del consum.

Article 4

En les seves actuacions la inspecció podrà, de conformitat amb la legislació vigent:

a) Accedir als establiments de les empreses on es produeixen, s'elaboren, s'emmagatzemen o es distribueixen
productes o mercaderies o bé on es realitzen prestacions de serveis.
b) Accedir, en les seves actuacions, a la documentació industrial i mercantil de les empreses objecte d'inspecció i, amb l'autorització prèvia del director general de Consum i Disciplina del Mercat, accedir a la documentació comptable.
c) Practicar les preses de mostres dels productes o mercaderies de les empreses a què es refereixen els apartats anteriors.
d) Procedir a la immobilització cautelar i al comís de productes o mercaderies.
e) Assistir amb d'altres agents de l'autoritat competent al tancament o a la clausura d'establiments.
f) Requerir tota la informació que es jutgi necessària amb vista a l'aclariment dels fets objecte de la inspecció.

Article 5

5.1  Les actuacions de la inspecció es produiran mitjançant:

a) Visita a l'empresa o establiment.
b) Comprovació i investigació a les dependències de l'Administració quan es tracti d'examinar documentació
relativa a l'activitat empresarial.

5.2 Obligacions dels interessats:

Les persones físiques o jurídiques dedicades a l'activitat econòmica objecte d'inspecció estan obligades, a requeriment dels òrgans competents o dels funcionaris que exerceixin les funcions inspectores, a:

a) Subministrar les dades que els siguin requerides sobre l'activitat que exerceixin, sobre les instal·lacions i establiments i en relació amb els productes i els serveis.
b) Exhibir la documentació  que acrediti les transaccions comercials portades a terme i els preus aplicats.
c) Facilitar l'obtenció de còpia o reproducció de la documentació esmentada.
d) Accedir a la presa de mostres dels productes que fabriquin, distribueixin o comercialitzin.

Article 6

Actes d'inspecció:

6.1 Les actes són els documents que estén la inspecció de disciplina del mercat i consum on es recullen els resultats de les actuacions d'investigació i control i on es fa una valoració arran dels possibles incompliments detectats.

En les actes d'inspecció es consignaran:

a) Lloc, data i hora de la inspecció.
b) Identificació del funcionari o funcionaris que exerceixin les tasques inspectores que la subscriguin.
c) Nom, cognoms, DNI i caràcter de la representació de la persona que atén les actuacions inspectores.
d) Nom o raó social i NIF de l'empresa o entitat de què  es tracti.
e) Relació dels fets constitutius  d'infracció, circumstanciats amb les seves referències documentals, si s'escau, o remissió de totes les diligències que s'hagin practicat en el curs de la inspecció.
f) Valoració inicial dels fets o incompliments detectats, especificant las circumstàncies corresponents per a la graduació posterior de la sanció, de conformitat amb les dades disponibles o previstes per a aquesta finalitat.
g) Mesures cautelars i correctores, si s'escau, acordades pels òrgans competents, la seva classe i les actuacions relacionades amb aquestes.

6.2  En finalitzar l'acta es lliurarà una còpia a l'empresa o entitat objecte d'inspecció.

Article 7

7.1 Quan es tracti de visites per a la prospecció de l'estat d'un sector, producte o servei introduïts en el mercat, el funcionari que exerceixi la tasca inspectora aixecarà l'acta i, al mateix temps que informa de les irregularitats detectades, advertirà el visitat de la seva obligació d'esmenar-les en el termini adequat a la naturalesa de l'incompliment o irregularitat de què es tracti.

7.2 A la següent visita o comprovació es formalitzarà una altra acta on es recolliran les esmenes que, si escau, s'hagin produït.

Article 8

Amb la finalitat de comprovar l'adequació dels productes o  de les mercaderies que s'elaboren, es distribueixen o es comercialitzen a les prescripcions establertes de composició,  elaboració, conservació, inscripcions de registre, si s'escau, i el compliment dels requisits d'etiquetatge, presentació i publicitat, els funcionaris que exerceixin les tasques inspectores estan facultats per efectuar les corresponents preses de mostres, de conformitat amb el que estableix el present Decret.

Article 9

La presa de mostres ha de constar en una acta per triplicat que haurà de reunir els requisits que estableixen els articles 6.a), 6.b), 6.c) i 6.d), i si s'escau el 6.g). Així mateix, a l'acta es transcriuran íntegrament totes les dades i circumstàncies que siguin necessàries per a la identificació de les mostres.

Article 10 

Cada mostra constarà de tres exemplars homogenis, que seran condicionats, precintats i etiquetats de tal manera que, amb aquestes formalitats i amb les signatures dels que hi intervenen estampades sobre cadascun dels exemplars, es garanteixi la identitat de les mostres amb el seu contingut, durant el temps de la conservació d'aquestes. 

Article 11

Si l'empresa o el titular de l'establiment on s'estengui l'acta és fabricant, importador, envasador o marquista de les mostres recollides i condicionades de la manera abans esmentada, un dels exemplars quedarà en el seu poder sota dipòsit, juntament amb una còpia de l'acta, amb l'obligació de conservar-lo en perfecte estat per a la seva utilització posterior en prova contradictòria si fos necessari. Els altres dos exemplars de la mostra restaran en poder de la inspecció, i se'n trametrà un al laboratori que hagi de fer-ne l'anàlisi inicial.

Article 12 

La desaparició, la destrucció o el malmetement de l'exemplar de la mostra en poder de l'interessat es presumirà imputable a l'inspeccionat llevat que s'aporti una prova en contra.

Article 13

Si el propietari de   l'establiment o l'empresa inspeccionada actua com a simple distribuïdor del producte o mercaderia de què es tracti, els tres exemplars de la mostra seran retirats pel funcionari que exerceixi la tasca inspectora i quedarà una còpia de l'acta en poder seu. Un dels exemplars de la mostra es posarà a disposició del fabricant, envasador, importador o marquista, o de la persona degudament autoritzada que el representi, perquè la retiri si desitja practicar la prova contradictòria, i se'n trametrà un altre exemplar al laboratori que hagi de realitzar-ne l'anàlisi inicial.

Article 14  

Les quantitats que s'hauran de retirar de cada exemplar de la mostra seran les suficients en funció de les determinacions analítiques que es pretenguin realitzar; en tot cas, s'ajustaran a les normes reglamentàries que s'estableixin i, en cas que aquestes faltin, a les instruccions dictades pels òrgans competents.

Article 15  

15.1 Les proves pericials analítiques es realitzaran en laboratoris oficials o en els privats acreditats per l'Administració per a aquests fins. En les anàlisis s'utilitzaran els mètodes oficialment aprovats i, en cas que aquests faltin, els recomanats en l'àmbit estatal o internacional.  

15.2 El laboratori que hagi rebut la primera de les mostres, vista la documentació que l'acompanya, realitzarà l'anàlisi i emetrà com més aviat millor els resultats analítics  corresponents i un informe tècnic que es pronunciarà de manera clara i precisa sobre el grau d'adequació del producte o la mercaderia analitzada a la normativa vigent i, si manqués aquesta, una valoració de la mostra en relació amb la naturalesa i la finalitat del producte o la mercaderia de què es tracti i amb les condicions en què s'ha posat a disposició del mercat. 

Article 16 Si del resultat de l'anàlisi inicial es deriven infraccions a les disposicions vigents es comunicarà el fet a l'interessat. Si aquest no accepta els resultats podrà sol·licitar la realització de l'anàlisi contradictòria, de conformitat amb una de les següents opcions:  

a) Designar en el termini de cinc dies hàbils, comptats a partir de la notificació del resultat de l'anàlisi inicial, un perit de part perquè realitzi l'anàlisi contradictòria al laboratori que va practicar la inicial. L'anàlisi contradictòria es portarà a terme seguint les mateixes tècniques emprades en la pràctica de l'anàlisi inicial i en presència del tècnic que la va certificar o de la persona que designi i de l'interessat, si ho desitja. A aquests efectes li hauran de ser comunicades a l'interessat la data i l'hora.
b) Justificar, en el termini de vuit dies hàbils a partir de la notificació del resultat de l'anàlisi inicial, que l'exemplar de mostra corresponent ha estat presentat en un laboratori oficial o privat autoritzat perquè realitzi l'anàlisi contradictòria el tècnic que designi l'esmentat laboratori, utilitzant les mateixes tècniques utilitzades per a l'anàlisi inicial. El resultat analític i l'informe tècnic  corresponent  hauran de ser tramesos a l'Administració en el termini màxim d'un mes, a comptar des de la notificació dels resultats de l'anàlisi inicial. Transcorregut  aquest termini no s'admetrà l'esmentada anàlisi.

Article 17  

La renúncia expressa o tàcita a efectuar l'anàlisi contradictòria implica l'acceptació dels resultats a què  s'hagi arribat en la pràctica de l'anàlisi inicial.

Article 18 

En cas de desacord entre l'anàlisi inicial i la contradictòria,  l'òrgan competent designarà un altre laboratori oficial o acreditat oficialment que, en vista de les anteriors anàlisis i utilitzant la tercera mostra, realitzarà, en el termini més breu possible, una tercera anàlisi diriment.

Article 19  

En el supòsit de productes peribles o alterables per qualsevol circumstància, la prova pericial analítica es practicarà d'ofici en el laboratori o organisme designat a aquest efecte per l'Administració, i es notificarà a l'interessat quan del resultat de l'esmentada anàlisi es puguin deduir infraccions a les disposicions vigents, perquè, si ho desitja, concorri a l'anàlisi contradictòria en el termini que s'assenyali, assistit d'un perit de part. No obstant això, en els casos que sigui necessària una actuació urgent o que per raons tècniques fos convenient, es realitzaran en un sol acte les anàlisis inicial i contradictòria sobre les  mostres   aportades  per l'Administració i l'interessat, amb la notificació prèvia a aquest perquè hi concorri assistit d'un perit de part. 

Article 20

20.1 Quan hi concorri situació de perill per a la salut s'actuarà d'acord amb el que disposa la Llei 15/1983, de 14 de juliol, de la higiene i el control alimentaris.

20.2 Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior o quan la  importància econòmica de la mercaderia cautelarment immobilitzada així ho aconselli, es podran adoptar les mesures que estableix l'article anterior convocant al mateix acte i al mateix lloc tres perits, dos de nomenats per l'Administració i un en representació de l'interessat, perquè practiquin l'anàlisi inicial, la contradictòria i, si escau, la diriment, sense solució de continuïtat.  

Article 21  

Quan la naturalesa del producte així ho aconselli, podrà fer anàlisis o proves al mateix lloc de la inspecció personal  degudament titulat  i   autoritzat  per l'Administració, i caldrà oferir en el mateix acte la possibilitat de prova contradictòria a l'interessat. 

Article 22

Quan la inspecció investigui   característiques de qualitat dels productes en el seu estat natural i sotmesos a normalització i aquesta investigació ho requereixi, la pràctica de proves analítiques es farà d'acord amb els tràmits següents: 

a) El funcionari que exerceixi la tasca inspectora farà constar en una acta formalitzada, de conformitat amb el que estableix l'article 2, els fets i la seva valoració en relació amb els productes o les mercaderies inspeccionades.  
b) L'inspeccionat farà constar en l'acta la seva conformitat o discrepància. En aquest darrer supòsit, immobilitzant prèviament els productes o mercaderies objecte d'aquesta inspecció, podrà signar una acta de disconformitat i demanar la concurrència d'un perit de part. En el termini dels dos dies següents, el funcionari que exerceixi la tasca inspectora practicarà una nova inspecció amb assistència de l'esmentat perit.

Els informes emesos per ambdues parts s'incorporaran a l'acta de la inspecció, a la qual, si s'escau, s'adjuntaran les proves documentals pertinents, i se'n donarà compte a l'autoritat competent perquè acordi, si   ho estima procedent, la incoació de l'expedient sancionador. 

Article 23   

En el cas que el titular de l'empresa, entitat o persona que atengui la inspecció es negui a signar qualsevol tipus d'acta, el funcionari que exerceixi la tasca inspectora farà constar aquesta circumstància en la mateixa acta, que en tot cas autoritzarà amb la seva signatura, i en deixarà una còpia a l'empresa o l'entitat objecte d'inspecció. 

Article 24

L'infractor sancionat haurà de reemborsar l'import de les mostres, amb independència de la sanció imposada i de les despeses de les anàlisis, de conformitat amb el que s'estableix a l'article següent.

Article 25  

Les despeses que es derivin de la pràctica de l'anàlisi contradictòria van a compte de qui la promogui; les originades per les pràctiques de les anàlisis inicial i diriment van a càrrec de l'Administració. No obstant això, l'infractor sancionat resta obligat a reemborsar-les. Aquesta obligació serà exigible en via de constrenyiment. 

Article 26 

Les actes i diligències practicades per la inspecció i els informes seran elevats a l'òrgan corresponent per tal d'impulsar les actuacions que procedeixi efectuar segons els casos i que es relacionen a continuació:

a) L'ampliació de la diligència.
b) La retirada de mostres.
c) La pràctica de noves inspeccions.

Article 27 

L'òrgan competent en matèria de procediment, en vista de les diligències practicades per la inspecció i dels informes emesos, si escau, elevarà l'informe proposta corresponent per tal de dur a terme les actuacions següents que siguin procedents:

a) L'ampliació de les actuacions d'investigació i d'informació.  
b) L'advertiment previ a l'aplicació de la multa coercitiva.
c) La incoació de l'expedient sancionador.
d) La inhibició a favor d'un altre òrgan competent, si s'escau.
e) L'arxiu de les diligències.

Article 28  

Els procediments per a l'aplicació de la multa coercitiva i per a la incoació d'expedients sancionadors s'ajustaran al que preveuen la Llei 1/1990, de 8 de gener, de disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris, la Llei 13/1989, de 14 de  desembre, d'organització,  procediment  i   règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i la Llei de procediment administratiu.

Article 29  

Els funcionaris que portin a terme les tasques inspectores seran considerats, en l'exercici de les seves funcions, agents de l'autoritat, i podran sol·licitar el suport de qualsevol altra autoritat.  

Article 30   

Per accedir als establiments o instal·lacions on hagin d'exercir la seva tasca, els funcionaris que exerceixen les tasques inspectores acreditaran la seva condició mitjançant un document lliurat a tal fi pel Departament de Comerç, Consum i Turisme. 

Article 31   

31.1 Els funcionaris que exerceixen les funcions inspectores, com també el personal adscrit als òrgans relacionats amb la inspecció, estan obligats a guardar secret sobre els assumptes que coneguin per raó de la seva funció. La infracció d'aquest deure serà sancionada de conformitat  amb les disposicions vigents en matèria disciplinària.  

31.2 Els funcionaris que exerceixin les tasques inspectores hauran d'observar en l'acompliment de les seves obligacions la deguda cortesia, i hauran de facilitar als inspeccionats la informació que necessitin amb vista al compliment de la normativa vigent en les matèries de disciplina del mercat i consum.

Article 32  

Les actuacions inspectores es portaran a terme d'acord amb el que estableix la normativa vigent en matèria de disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris en l'àmbit territorial on s'estengui la competència de l'òrgan del qual depenguin, sens perjudici de les autoritzacions que puguin ordenar els òrgans directius del Departament de Comerç, Consum i Turisme per a actuacions inspectores fora dels àmbits esmentats.  

Article 33  

Segons la legislació de règim local, corresponen a les corporacions locals, en l'àmbit de les competències en matèria de disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris, les actuacions inspectores i l'adopció de mesures precautòries en el marc del que disposa el present Decret.

Disposició derogatòria

Queda derogat el Decret 459/1983, de 18 d'octubre, pel qual es tipifiquen les infraccions i es regulen les sancions en matèria de comercialització de béns, productes i prestació de serveis, i qualsevol altra disposició que contradigui el present Decret.

Disposició final

Es faculta el conseller de Comerç, Consum i Turisme per dictar les normes necessàries per al desplegament, l'eficàcia i l'execució d'aquest Decret. 

Barcelona, 30 de juliol de 1990 

Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya

Lluís Alegre i Selga
Conseller de Comerç, Consum i Turisme

Este portal web únicamente utiliza cookies propias con finalidad técnica, no recaba ni cede datos de carácter personal de los usuarios sin su conocimiento. Sin embargo, contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas a la de FETAVE que usted podrá decidir si acepta o no cuando acceda a ellos.

Más información